My late-summer solo exhibition in the Galerie Petr Novotny in Prague features my works from recent years, mostly landscapes, mostly fields. 

 

“In a hypnotic rhythm, the painter covers the whole area of the picture with an uncountable number of tiny colourful lines, layered upon each other, fixing the landscape onto the canvas, at the same time pushing it away from the viewer in a blurred abstraction,” writes curator Jan Čejka.

 

For thirteen years I have been creating my philosophy of the Field, based upon its simple spatial formulation. Using my own building material – the technique of tiny lines, and the half-horizon, I create the macrospace that appears always the same yet different year by year. The simplicity of this artistic language fulfils me, as does the purist planning and maximalist realisation. I have painted dozens of these pictures, but I continue feeling a huge desire to paint more, as if that simplicity of my visual plan encouraged me to look for new moments and possibilities in it, until complete exhaustion. I ask myself the question that grows more topical by the day: Is the Field project the project of my life?

Kurátor Jan Čejka:
“Na této výstavě se Žemla představuje pracemi z posledních let, jako malíř krajin, a to zejména jeho dlouholetého tématu polí. Maluje konkrétní krajinu, kterou však svým specifickým způsobem malby často přivádí až na samou hranici abstrakce. Malíř v hypnotickém rytmu pokrývá celou plochu obrazu nekonečným počtem drobných barevných čárek, které vytvářejí jednotlivé vrstvy, navzájem se překrývající a prolínající a tím do plochy plátna pevně fixuje viděnou krajinu, zároveň ji však od nás oddaluje v mlžném rozostření abstrakce. Kromě těchto maleb jsou k vidění i práce čistě abstraktní, experimentující s vlastnoručně vyráběným ručním papírem. Nepředstavena zůstává grafická část tvorby Tomáše Žemly, jeho precizní velkoformátové lepty a akvatinty.”
 

Trinásť rokov vytváram filozofiu Poľa a upínam sa na jeho jednoduchú priestorovú formuláciu. Svojim vlastným stavebným prostriedkom čiarkovania a konštrukčným prostriedkom polovičného horizontu vytváram makropriestor ako keby stále rovnaký, no stále rok po roku iný. Napĺňa ma tá jednoduchosť výtvarného jazyku, puristické plánovanie ale maximalizujúce realizovanie. Desiatky namaľovaných obrazov, ale stále cítim obrovský chtíč maľovať ďaľšie, ako keby ma tá jednoduchosť vizuálneho plánu poľa nabádala hľadať v ňom ďalšie a ďalšie momenty a možnosti stvárnenia až do úplného vyčerpania. Pokladám si otázku, každým dňom aktuálnejšiu.
Je projekt Pole môj celoživotný projekt?

 

 

 

 

Sonatas from across the field

Tomáš Žemla in Galerie Petr Novotný in Prague. 
Curator: Jan Čejka
Open until October 1, 2022.
Pictures from the exhibition opening below © Jiří Primas |2022|